Bibliotheek Raalte genomineerd voor de beste bibliotheek van Nederland

Gepubliceerd op: 19 juli 2024 15:45

De Bibliotheek Raalte, onderdeel van Bibliotheek Salland, is een van de vijf genomineerden voor de Beste Bibliotheek van Nederland. Deze nominatie onderstreept het ‘noaberschap’ gedreven karakter van de bibliotheek uit Raalte. De bibliotheek ontwikkelt zich door tot huiskamer van de Samenleving. Daarbij zetten ze de beleving maar ook behoeftes van de inwoners van de gemeente Raalte centraal. In maart van dit jaar is hierop ook het interieur aangepast. Dat er nu al een nominatie valt is dus een blije verrassing voor de Sallandse bibliotheek.

Mooi da’j d’r bint

De Bibliotheek in Raalte biedt veel meer dan alleen boeken, vertelt Sabine Tielenius Kruythoff, bestuurder van Bibliotheek Salland. “We zijn meer en meer gegroeid naar ‘de huiskamer van de samenleving’. Het is een plek waar inwoners zich thuis voelen en kennis maken met elkaar. Wij faciliteren de behoeftes van de inwoners. De inrichting, die net is vernieuwd is hierop aangepast. Op de gevel zie je bijvoorbeeld Sallands Nedersaksischevteksten als ‘Mooi da’j d’r bint’ en ‘Goed goan!. We doen alles om de drempel zo laag mogelijk te maken om binnen te komen”.

Alles is tot stand gekomen samen met de inwoners van Raalte. Het interieur, grotendeels bestaande uit tweedehands meubilair, waaronder stoelen en lampen afkomstig uit lokale huishoudens, is opgeknapt door stichting ABC de Cirkel, die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt ondersteunt. Er is een grote koffietafel waar je gratis koffie kunt drinken en een krantje kunt lezen. Hierdoor ontstaan weer mooie ontmoetingen. Ook voor de jeugd is er van alles te doen. Een andere bijzondere plek is ‘The Hangout’, het jeugdplein, dat is ingericht naar de wensen van de lokale jeugd.

Vragen uit de samenleving

“De bibliotheek organiseert tal van activiteiten samen met de inwoners. Dus mocht iemand een idee hebben dan nodigen we hem of haar graag uit om contact met ons op te nemen. Je hoeft daar ook niet lid van de bibliotheek voor te zijn. Het aantal bezoekers is veel groter dan alleen leden.”vertelt Tielenius. Dankzij deze herinrichting komt ontmoeting tot stand en worden behoeftes vanuit de inwoners van de gemeente Raalte ingevuld. Daardoor is er bijvoorbeeld een beweegbingo voor senioren in de bibliotheek georganiseerd. Dat waren veelal senioren die we nog niet als bezoekers in huis hadden gehad. En toen ze er toch waren hebben ze ook een spelletje op de beweegvloer gespeeld, samen met een groep jongeren.” Hiernaast heeft de bibliotheek ook een agenda met vaste activiteiten, zoals hulp en cursussen rondom digitalisering en computers.

Kans op winst?

Naast Bibliotheek Raalte zijn Bibliotheek Deurne (onderdeel van de Bibliotheek Helmond-Peel), Bibliotheek Oude Raadhuis in Oud-Beijerland (onderdeel van de Bibliotheek Hoeksche Waard), Bibliotheek Marum (onderdeel van Biblionet Groningen), Bibliotheek Roden Centraal (onderdeel van Bind
Bibliotheken) ook genomineerd voor de prijs.

De verkiezing gaat begin oktober van start. Mensen kunnendan stemmen op hun favoriete bibliotheek. De uitslag wordt vervolgens op 31 oktober bekend gemaakt. Over de kansen die de bibliotheek maakt om de beste van Nederland te worden is Sabine nuchter:

“We zijn de verandering nog maar net ingezet. Ik was daarom super verrast toen we te horen kregen dat we nu al genomineerd zijn voor Beste Bibliotheek van Nederland. Een erg mooie erkenning en we zien wel wat er uiteindelijk uit gaat komen.” De koers die Bibliotheek Salland met de vestiging in Raalte heeft ingezet zal niet veranderen. Het blijft een plek waar de gemeenschap samenkomt, ontmoet, leert en groeit.